Friday, March 29, 2013

keadilan Allah

keadilan Allah...kita mmg tak blh pertikaikan...
mamasue terdengar kisah pasal keadilan Allah ni dalam radio IKIM bebaru ni
dan mmg terus terkesan dalam hati
harap kisah ni jugak boleh mendatangkan kesan yg sama utk kawan2...

ustaz tu cerita dlm radio,
suatu hari, Nabi Musa sedang memerhari dari jauh...
ada seorang penunggang kuda brenti kt satu kawasan...dia keluarkan uncang dia dan letak kt tepi kawasan tu
uncang tu nampak mcm ada byk duit kt dalam
lepas dah selesai kerja kt situ, dia naik balik kuda tu dan terlupa uncang duit tu
lepas lelaki berkuda tu berlalu, dtg seorg budak ke kawasan tu dan ternampak uncang duit tu
dia ambil uncang tu dan bawak pergi
Nabi Musa masih perhatikan peristiwa itu
kemudian, datang seorang tua, yg nampak gaya mcm buta
nak solat kt kawasan tu...lepas lelaki tua tu selesai solat, lelaki berkuda tu dtg balik
dia cari2 uncang dia tak jumpa2
dia salahkan lelaki tua tu, dia tya mana uncang duit 1000 dirham dia
lelaki tua tu kata, dia mana tahu ada uncang duit pun kt situ dah la dia buta
lepas dah bergaduh2, sampai akhirnya lelaki berkuda tu bunuh lelaki tua tu...
Nabi Musa perhati dari jauh dan tak paham kenapa benda ni semua berlaku
di mana keadilannya
lelaki buta tua tu mati dan budak kecil tu terlepas dgn uncang duit
Allah pun utuskan malaikat Jibrail (tak silap mamasue Jibrail) utk menjelaskan pada Nabi Musa tentang keadilan Allah
rupa-rupanya...........
lelaki berkuda tu dulu pernah tak bayar seorang pekerja dia gaji sebanyak 1000 dirham
lelaki tu pula ialah bapa kepada budak yang mencuri uncang duit td
jadi budak tu tak dikira mencuri, dia dikira mengambil haknya
pastu, org tua buta tu pulak, pada suatu masa dahulu dia pernah membunuh seorang lelaki
dan lelaki yg dibunuhnya ialah bapa kepada budak yg mencuri uncang td

so,moral of the story, apa yg Allah dah tentukan untuk kita adalah yg terbaik utk kita sebenarnya
jgn pernah query sebabnya
terima dgn hati terbuka

3 yg dah komen:

mama_izz said...

tazkirah radio ikim mmg byak bg kesedaran....DIA MAHA ADIL....

iera said...

Ya Allah..tq for the sharing..

nens cellection said...

ni dinamakan QISAS ek mamasue kan..timbal balik..ats dunia dh dibalas..cuma kita tidak th disebalik musibah2 tersebut...masyaAllah..nauzubillahh..

Related Posts with Thumbnails